Stevnsfort i 1980'erne

7.-10. klasse: Murens fald og afslutningen af Den Kolde Krig set fra Stevnsfort                                                       

Målgruppe 7.-10. klasse 
Antal elever 30
Varighed 2 timer
Hvor langt går vi? 3 km
Sted Koldkrigsmuseum Stevnsfort
Fag Historie, Samfundsfag
Trinmål

  • Kanonpunktet: Murens fald 
  • Gøre rede for begivenheder og argumentere for sammenhænge fra dansk historie og sætte disse i relation til omverdens historie
  • Kende forskellige måder at løse konflikter på i tid og rum og vurdere effekten af forskellige fredsbevarende og konfliktløsende aktiviteter
  • Formulere historiske problemstillinger og præsenterer løsningsforslag hertil

Hver dag året rundt sad unge operationsofficerer med fingeren på den knap, som kunne udløse 3. verdenskrig fra Stevnsfort. Både luftrum og farvand blev overvåget i døgndrift, og altafgørende beslutninger skulle træffes indenfor ganske få minutter. Er det fjende eller ven, og skal vi skyde?

Vi tager eleverne med ind i historien. Først besøger de HAWK-terrænet over fortet. Derefter går vi i undergrunden, ser fortet indefra og diskuterer dilemmaer fra krigen nede i fortets hemmeligste og sikreste rum.

I undervisningsforløbet arbejder vi med Stevnsfort som et monument over Danmarks aktive rolle i Den Kolde krig. Med udgangspunkt i en diskussion om krig dengang og nu får eleverne et indblik i Den Kolde Krigs sidste fase. Det giver en konkret indgang til forståelse af den komplekse historiske periode.

I forløbet anvendes cooporative learning-strukturer og dilemmadiskussioner, der relaterer historien til elevernes samtid og tager udgangspunkt i og udfordrer deres forestillingsverden.

Undervisningsforløbet kan anvendes som optakt til, led i eller afslutning på undervisningsforløb i Den Kolde Krig.